piątek, 2 października 2015

Szynka z szybkowaru ( domowa wędlina na kanapki )


Tak. W szybkowarze i wędlinę można zrobić. I w dodatku jaką pyszną! Soczystą i kruchą. Z przyjemnością jadłam ją z chlebkiem i sosem chrzanowym, a latorośl nie zaprzątała myśli konsumpcją pieczywa - tylko wpychała sobie ją do buzi popychając palcem :)
Roboty mało, a jedzenia mnóstwo.

Najpierw zróbmy zalewę peklową:
to moja standardowa zalewa, którą także użyłam do wykonania domowego baleronu ( klik )



Na 1 kg szynki ( tzw. 'orzech' - mój miał 1,10 kg ):

- 1 litr wody
- 4 łyżki soli + 1 łyżka soli peklowej ( można pominąć - ale wędlina wyjdzie szara )
- 1 łyżka cukru
- 2 liście laurowe
- 1 ząbek czosnku
- 2 kulki ziela angielskiego

Składniki zagotować, wystudzić. Szynkę oczyścić z błonek, włożyć do zlewy. Trzymać w chłodnym miejscu dobę.

Dodatkowo:
- 1 liść laurowy
- woda

Następnie szynkę wyjąć z zalewy. Do szybkowaru włożyć liść laurowy i wlać wodę do zalecanego minimum. Zagotować, Włożyć szynkę, zamknąć pokrywą, ciśnienie ustawić na nr 2. Gotować 30 minut. Pozostawić szybkowar, aż para samoistnie odejdzie. Szynkę podawać wystudzoną.


Sos chrzanowy na zimno do kanapek:

- 3 łyżki tartego chrzanu
- 2 łyżki kwaśnej śmietany
- 0,5 łyżeczki cukru
- szczypta soli

Składniki wymieszać i podawać.





15 komentarzy:

  1. Dziękuję za informacje, jakie tu przeczytałam. Teraz przed Wielkanocą postanowiłam pierwszy raz w życiu zrobić domową szynkę. Już jest zapeklowana (nie mam pojęcia, czy dobrze ;-) ) uwędzona (w kartonie naprędce zmienionym na komin) i chciałam ją ugotowć w szybkowarze, żeby tak długo nie musiała się moczyć. Teraz wiem, że można!

    OdpowiedzUsuń
  2. Robię już po raz trzeci. Bardzo dobry przepis.:)

    OdpowiedzUsuń
  3. W przepisie jest surowa szynka myszka, czy wędzona?

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam ale ta szynka wyszła sucha

    OdpowiedzUsuń
  5. nie wiem czy mam racje,,,ale myślę że warto przed włożeniem do szybkowara..dane mięsko obsmażyć na smalcu i dopiero potem do szybkowara...tak robię karkówke i wychodzi extra!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Super przepis,na pewno jeszcze nie raz do niego sięgnę, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  7. czy ta szynka jest wędzona czy nie? trochę to niejasne

    OdpowiedzUsuń
  8. ten twój szybkowar na gaz czy elektryczny ? ja używam elektryczny i ustawiam na duszenie

    OdpowiedzUsuń
  9. Co znaczy zalecane minimum?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi Ci o ilość wody? W instrukcjach szybkowarów jest podana minimalna ilość wody tak żeby nie wyparowało wszystko w czasie gotowania :)

      Usuń
  10. Faktyczne niesamowite dzieło, którego można pozazdrościć. Ja nigdy nie robiłam sama wędlin w domu. Teraz mam dobrego dostawcę takich wyrobów Karol-Zakłady Mięsne. Pewnie będę też u nich robić zapas na święta. A mają naprawdę smaczne, zupełnie jak domowe.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zdjęcia to chyba wyrwane z innej bajki. Moja szynka blada jak zima w Nowosybirsku...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdjęcia na pewną nie są do tego przepisu. Szynka peklowana i gotowana zawsze będzie blada - taki jej urok.
      Jest smaczna, jest inna i ... jest blada :)

      Usuń
  12. Czy woda ma zarywać mięsko?

    OdpowiedzUsuń
  13. Szynka, schab, boczek w zalewie wychodzą przepysznie. Nie wiem ile razy już użyłam tego przepisu. Pychotka

    OdpowiedzUsuń